ימים
שעות
דקות
שניות

למה נוסעים לאומן? – ההבטחה והסגולות לבוא לציון רבי נחמן מאומן

למה נוסעים לאומן
אומן אקספרס
נסיעות לאומן בראש שקט, רכבים חדשים ומפוארים

נשמח אם תשתפו

לתרום לציון רבי נחמן מברסלב באומן, צדקה לצדיק, צדקה לאומן, צדקה לברסלב, תרומה לצדיק, תרומה לציון, תרומה לברסלב, תרומות לברסלב

מדוע ולמה נוסעים לאומן מארץ ישראל ומרחבי העולם כדי להתפלל ולבקש ישועה ורחמים ברוחניות ובגשמיות על קבר הצדיק רבי נחמן מברסלב?

אז למה נוסעים לאומן?
האם כדאי לי להגיע לקבר רבי נחמן באומן?
כבר הייתי פעם באומן, האם יש עניין שוב לבוא לציון?

לקט נפלא של דברי מורנו הרב רבי נתן מברסלב זצוק"ל מתוך ספריו הקדושים ליקוטי הלכות המנחמים ומעודדים כל נפש, בגודל התיקונים הקדושים וההתקרבות ומעלת כל אחד ואחד שזוכה לבוא להתפלל ולעסוק בתורה ובעבודת ה' על קברו של רבינו הנחל נובע מקור חכמה, ועולה מתוך הדברים תשובות עמוקות במשמעות השאלה למה נוסעים לאומן ועוד צרור המור, מושגים יקרים וחשובים במעלת הנסיעה אל הציון הקדוש הוא מקום קבורתו זצוק"ל בעיר אומן שבאוקראינה.

טעמו וראו כי טוב.

רבי נחמן מברסלב זיע"א עסק בימי חייו בעיקר: א. בעבודת ה' ועליה מדרגה לדרגה גבוהה יותר, ב. להשיב את ישראל לעבודתו יתברך, וביותר לאחר פטירתו והסתלקותו ובפרט למתקרבים אליו והבאים לקברו:

  1. לקיים את שהבטיח עבור מי שיגיד את התיקון הכללי וייתן פרוטה לצדקה על קברו.
  2. גודל מעלת התיקונים הקדושים עבור כל מי שיבוא לקברו לעסוק בתורה, תפילה ועבודת ה'.

ההבטחה של רבי נחמן מברסלב – מי שיבוא על קברו


וְאָמַר: שֶׁגַּם כִּי יִמְלְאוּ יָמָיו, אֲזַי אַחַר הִסְתַּלְּקוּתוֹ מִי שֶׁיָּבוֹא עַל קִבְרוֹ וְיֹאמַר שָׁם אֵלּוּ הָעֲשָׂרָה קַפִּיטְל תְּהִלִּים הַנַּ"ל וְיִתֵּן פְּרוּטָה לִצְדָקָה, אֲפִלּוּ אִם גָּדְלוּ וְעָצְמוּ עֲווֹנוֹתָיו וַחֲטָאָיו מְאֹד מְאֹד חַס וְשָׁלוֹם, אֲזַי אֶתְאַמֵּץ וְאֶשְׁתַּדֵּל לָאֹרֶךְ וְלָרֹחַב לְהוֹשִׁיעוֹ וּלְתַקְּנוֹ וְכוּ'.
שיחות הר"ן קמ"א


סגולת ומעלת קברי הצדיקים


כשמשתטחין על קברו זוכין להיות נכללים יחד עם נשמת הצדיק בהאין סוף ונתבטל כל הרע ונתכפרין כל העוונות ולהארת הרשימו אל הדעת

כְשֶׁבָּאִין עַל קִבְרוֹ וּמִשְׁתַּטְּחִין עָלָיו אֲזַי נִכְלָלִין בּוֹ. וְעַל יְדֵי זֶה נִכְלָלִין עִם נֶפֶשׁ הַצַּדִּיק בְּהָאוֹר הָאֵין סוֹף. בִּבְחִינַת עוֹלָם הַבָּא, בְּחִינַת כֻּלּוֹ טוֹב.

וְעַל יְדֵי זֶה נִתְבַּטֵּל כָּל הָרַע וְנִתְכַּפְּרִין כָּל הָעֲווֹנוֹת כַּנַּ"ל. וְעַל כֵּן עַל יְדֵי זֶה יְכוֹלִין לִזְכּוֹת לְהַשָּגוֹת גְּדוֹלוֹת מִי שֶׁזּוֹכֶה לְהִתְדַּבְּקוּת רוּחָא בְּרוּחָא וְכוּ', כַּמּוּבָא בְּשַׁעַר הַיִּחוּדִים.

כִּי עַל יְדֵי הָרְשִׁימוּ שֶׁנִּשְׁאָר מִבְּחִינַת הַבִּטּוּל שֶׁהוּא בְּחִינַת הִשְׁתַּטְּחוּת כַּנַּ"ל, עַל יְדֵי זֶה זוֹכִין לְהַשָּגַת הַתּוֹרָה, כִּי הָרְשִׁימוּ מֵאִיר אֶל הַדַּעַת וְכוּ' כַּנַּ"ל בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל, עַיֵּן שָׁם.

וַאֲפִלּוּ מִי שֶׁאֵינוֹ בַּר הָכֵי וְאֵינוֹ יוֹדֵעַ לְאַדְבָּקָא רוּחָא בְּרוּחָא וְכוּ'. אַף עַל פִּי כֵן נַעֲשֶׂה כָּל זֶה מִמֵּילָא עַל יְדֵי שֶׁבָּא עַל קִבְרֵי הַצַּדִּיקֵי אֱמֶת וְנִכְלָל בָּהֶם בֶּאֱמֶת וּבְלֵב שָׁלֵם עַל יְדֵי רִבּוּי הַתְּפִלּוֹת וּתְחִנּוֹת וּבַקָּשׁוֹת שֶׁמַּרְבִּין לְהִתְפַּלֵּל עַל קִבְרֵיהֶם וּלְפָרֵשׁ שִׂיחָתוֹ שָׁם כָּל אֶחָד וְאֶחָד כְּפִי אֲשֶׁר יוֹדֵעַ אֶת נִגְעֵי לְבָבוֹ בֶּאֱמֶת וּמְבַקֵּשׁ וּמִשְׁתּוֹקֵק וּמִתְגַּעְגֵּעַ לָשׁוּב לַה' יִתְבָּרַךְ בֶּאֱמֶת וְלִהְיוֹת כִּרְצוֹנוֹ יִתְבָּרַךְ וְכִרְצוֹן הַצַּדִּיקִים הָאֲמִתִּיִּים.

עַל יְדֵי זֶה הוּא נִכְלָל בָּהֶם, וְעַל יְדֵי זֶה הוּא נִכְלָל בָּאֵין סוֹף וְכַנַּ"ל, שֶׁעַל יְדֵי זֶה נִתְבַּטֵּל כָּל הָרַע וְזוֹכִין לְכָל טוֹב וְכַנַּ"ל, אָמֵן.
ליקוטי הלכות אורח חיים ב' ברכת הריח ג' סעיף ט'


מקום קבורת הצדיק הוא כוח המושך אל הקדושה

וְזֶה בְּחִינַת מַעֲלַת קִבְרֵי צַדִּיקִים, כִּי הֵם שׁוֹכְנֵי עָפָר שֶׁגַּם בְּחַיֵּיהֶם נַעֲשֶׂה שָׁכֵן לֶעָפָר, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה. מִי שֶׁנַּעֲשָׂה שָׁכֵן לֶעָפָר בְּחַיָּיו, מִכָּל שֶׁכֵּן עַתָּה אַחַר הִסְתַּלְּקוּתוֹ שֶׁאָז עִקַּר הִתְגַּבְּרוּת כֹּחַ הַמּוֹשֵׁךְ שֶׁהוּא עָפָר דִּקְדֻשָּׁה שֶׁהִיא מְקוֹם קְבוּרַת הַצַּדִּיק שֶׁשָּׁם בְּחִינַת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, צַדִּיקִים יִירְשׁוּ אָרֶץ.
ליקוטי הלכות, אורח חיים ח"ג יום טוב ה' אות ב׳


כִּי שָׁם עַל קִבְרוֹ שׁוֹרָה הַשְׁאָרַת נַפְשׁוֹ הַקְּדוֹשָׁה וְעַל יְדֵי זֶה הַכֹּל יְכוֹלִין לְהִתְתַּקֵּן אֲפִילּוּ אִם הוּא כְּמוֹ שֶׁהוּא

וְזֶה בְּחִינַת מַעֲלַת קִבְרֵי הַצַּדִּיקִים אֲמִתִּיִּים, כִּי שָׁם עַל קִבְרוֹ שׁוֹרָה הַשְׁאָרַת נַפְשׁוֹ הַקְּדוֹשָׁה כַּמְבֹאָר בְּכִתְבֵי הָאֲרִ"י זַ"ל, וְעַל יְדֵי זֶה הַכֹּל יְכוֹלִין לְהִתְתַּקֵּן..

וְכֵן כָּל מַה שֶּׁפָּגַם יוֹתֵר וְיוֹתֵר חַס וְשָׁלוֹם הוּא צָרִיךְ לְהַמְשִׁיךְ הַתִּקּוּן מִמָּקוֹם הַגָּבֹהַּ עוֹד יוֹתֵר עַד שֶׁיֵּשׁ שֶׁפָּגְמוּ כָּל כָּךְ, בִּפְרָט עַתָּה בַּדּוֹרוֹת הַלָּלוּ שֶׁאִי אֶפְשָׁר לָהֶם לְהִתְתַּקֵּן כִּי אִם עַל יְדֵי כֹּחַ הַצַּדִּיקִים שׁוֹכְנֵי עָפָר, שֶׁעַל יְדֵי שֶׁבָּאִים עַל קִבְרֵיהֶם הַקְּדוֹשִׁים, עַל יְדֵי זֶה גַּם הוּא יָכוֹל לְהִתְתַּקֵּן אֲפִילּוּ אִם הוּא כְּמוֹ שֶׁהוּא.

כשזוכין לבוא לקברו יכולין לקבל הארה גבוהה מאוד ולהתתקן

וְעַל כֵּן בְּכָל פַּעַם שֶׁבָּאִים עַל קִבְרוֹ הַקָּדוֹשׁ יְכוֹלִין לְקַבֵּל בְּחִינַת הֶאָרַת 'פִּי שְׁנַיִם' מִמָּקוֹם גָּבֹהַּ מְאֹד, שֶׁעַל יְדֵי זֶה גַּם הוּא יָכוֹל לְהִתְתַּקֵּן.

להאמין בגדולת חסדי ה' ובוכח צדיקי האמת בכל דרגה ובכל מצב יהיה איך שיהיה

וְגַם מַה שֶּׁיֵּשׁ שֶׁאֵינָם מַאֲמִינִים בְּעַצְמָם שֶׁהֵם יוּכְלוּ לְקַבֵּל תִּקּוּן לְפִי עֹצֶם רִבּוּי קִלְקוּלָם בְּכָל פַּעַם בְּלִי שִׁעוּר, אַף עַל פִּי שֶׁתּוֹלִין בְּקַלְקָלָה בְּעַצְמָם, גַּם זֶה הוּא בְּחִינַת מְנִיעַת הַמֹּחַ, שֶׁאֵינָם מַאֲמִינִים בִּגְדֻלַּת חַסְדֵי ה' יִתְבָּרַךְ אֲשֶׁר לֹא תָמְנוּ וְלֹא כָּלוּ לְעוֹלָם, וּבִגְדֻלַּת הַצַּדִּיקֵי אֱמֶת שֶׁיֵּשׁ לָהֶם כֹּחַ לְתַקֵּן הַכֹּל בְּכָל פַּעַם יִהְיֶה אֵיךְ שֶׁיִּהְיֶה, בִּפְרָט אַחַר הִסְתַּלְּקוּתָם שֶׁעוֹלִים בְּכָל פַּעַם לְמַדְרֵגוֹת עֲצוּמוֹת כָּל כָּךְ וּמַמְשִׁיכִים חֲסָדִים נִפְלָאִים חֲדָשִׁים בְּכָל פַּעַם עַד שֶׁכָּל מִי שֶׁחָפֵץ לְקַבְּלָם יָכוֹל לִזְכּוֹת עַל יָדָם וּלְהִתְתַּקֵּן אַף אִם הוּא כְּמוֹ שֶׁהוּא.
על פי: ליקוטי הלכות, יורה דעה ח"א הכשר כלים ד' סעיף ז'


הצדיק מוריד עצמו למקומו של זה שבא לקברו להושיעו מהירידה העצומה שהוא בה על ידי ריבוי עוונותיו

כְּשֶׁבָּא אֶחָד עַל קִבְרוֹ הַקָּדוֹשׁ, וְצוֹעֵק שֶׁיִּמְחַל וְיִסְלַח לוֹ הַשֵׁם יִתְבָּרַךְ עַל רִבּוּי עֲווֹנוֹתָיו, וְשֶׁיְקָרְבֵהוּ לַעֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַךְ, הַצַדִּיק מוֹרִיד עַצְמוֹ לִמְקוֹמוֹ שֶׁל זֶה שֶׁבָּא עַל קִבְרוֹ לְהוֹשִׁיעוֹ שָׁם, וַאֲזַי זוֹכֶה לַחְתּר וְלִמְצֹא עוֹד חֲסָדִים נִפְלָאִים וְנֶעֶלָמִים מְאֹד מְאֹד, וּלְגַלּוֹת אוֹתָם מֵהֶעְלֵם אֶל הַגִּלּוּי, בְּאֹפֶן שֶׁיּוּכַל לְהוֹשִׁיעַ וּלְהַעֲלוֹת אֶת זֶה, גַּם מֵאוֹתָהּ הַיְרִידָה הָעֲצוּמָה שֶׁהוּא בָּהּ עַכְשָׁו עַל יְדֵי רְבּוּי עֲווֹנוֹתָיו.

וְזֶה עִקַר תַּעֲנוּג וְשַׁעֲשׁוּעַ הַצַדִּיק יוֹתֵר מִכָּל תַּעֲנוּגֵי עוֹלָם הַבָּא שֶׁיֵּשׁ לוֹ, כְּשֶׁהוּא עוֹשֶׁה טוֹבָה נִצְחִית לְאֵיזֶה אִישׁ הַיִּשְׂרְאֵלִי שֶׁיָּרַד לְמָקוֹם שֶׁיָּרַד, כִּי זֶה עִקֵּר עֲבוֹדָתוֹ בְּחַיָּיו וּלְאַחַר הִסְתַּלְקוּתוֹ

שֶׁהוּא עוֹמֵד וּמְשַׁמֵשׁ בַּמָּרוֹם, וְעִקַר הָעֲבוֹדָה וְהַשִּׁמּוּשׁ לַעֲזֹר לְיִשְׂרָאֵל בִּכְלָל וּבִפְרָט, וְהָעִקָר לְהוֹצִיאָם מִצָרוֹת הַנֶּפֶשׁ וּמֵעֹמֶק יְרִידָתוֹ שֶׁל כָּל אֶחָד וְאֶחָד לְפִי בְּחִינָתוֹ, וּלְגַלּוֹת בְּכָל פַּעַם חֲסָדִים חֲדָשִׁים נִפְלָאִים, שֶׁהֵם עִקַר גְדַלַת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ, שֶׁנִּתְגַּלִין דַּיְקָא עַל יְדֵי שֶׁמְקָרְבִין וּמַעֲלִין אֶת הָרְחוֹקִים וְהַיְרוּדִים מְאֹד מְאֹד.

נִמְצָא שֶׁדַּיְקָא עַל יְדֵי הָאִישׁ הַזֶּה, שֶׁבָּא מִירִידָה עֲמוּקָה כָּזֹאת לְהִשְׁתַּטֵחַ עַל קֶבֶר הַצַדִּיק לְהִתְפַּלֵּל וְלַחְתּר מִשָּׁם לִזְכּוֹת לִתְשׁוּבָה שְׁלֵימָה, עַל יָדוֹ דַּיְקָא זוֹכֶה הַצַדִּיק אַחַר הִסְתַּלְקוּתוֹ לִבְחִינַת יְרִידָה תַּכְלִית הָעֲלִיָּה, וְאָז עוֹלֶה הַצַדִּיק בַּעֲלִיָּה גְדוֹלָה כָּזוֹ, וּמַמְשִׁיךְ חֲסָדִים נִפְלָאִים כָּאֵלוּ, עַד שֶׁיָּכוֹל גַּם הָרָחוֹק וְהַיָּרוּד הַזֶּה לְהִתְקָרֵב לְהַשֵׁם יִתְבָּרַךְ.
על פי ליקוטי הלכות חושן משפט ב' מתנה ה' סעיף כ"א – אוצר היראה צדיק אות רל"ד.


כל הנפשות הבאים לקבר הצדיק נכללים בכבוד ה' וזה עיקר תיקונם

וְזֶה בְּחִינַת מַה שֶּׁנּוֹסְעִין וְהוֹלְכִין עַל קִבְרֵי הַצַּדִּיקִים. וְהָעִקָּר בִּשְׁבִיל תִּקּוּן הַבְּרִית קֹדֶשׁ כַּיָּדוּעַ שֶׁעִקַּר מַה שֶּׁהוֹלְכִין עַל קִבְרֵי הַצַּדִּיקִים הוּא בִּשְׁבִיל תִּקּוּן הַבְּרִית וּכְמוֹ שֶׁשָּׁמַעְתִּי מִפִּי רַבֵּינוּ זַ"ל שֶׁהוּא תִּקּוּן גָּדוֹל לִפְגַם הַבְּרִית..

וְעַל כֵּן עִקַּר תִּקּוּן הַבְּרִית עַל יְדֵי הַצַּדִּיקִים הָאֲמִתִּיִּים כְּשֶׁבָּאִין עַל קִבְרֵיהֶם הַקָּדוֹשׁ וְשָׁם עִקַּר תִּקּוּן הַכָּבוֹד דִּקְדֻשָּׁה, כִּי הִסְתַּלְּקוּתָם וּקְבוּרָתָם הַקְּדוֹשָׁה הוּא עַל יְדֵי הַכָּבוֹד דִּקְדֻשָּׁה בִּבְחִינַת כְּבוֹד ה' יַאַסְפֶךָ, שֶׁזֶּה נֶאֱמַר עַל הַהִסְתַּלְּקוּת וְהַקְּבוּרָה שֶׁל הַצַּדִּיק שֶׁנִּקְרֵאת אֲסִיפָה..

וְעַל כֵּן בִּמְקוֹם קְבוּרָתוֹ הַקְּדוֹשָׁה שֶׁשָּׁם אֲסִיפָתוֹ שָׁם שׁוֹרֶה כְּבוֹד ה' בְּחִינַת כְּבוֹד ה' יַאַסְפֶךָ כַּנַּ"ל, וְכָל הַנְּפָשׁוֹת הַזּוֹכִין לָבוֹא לְשָׁם נִכְלָלִין בְּתוֹךְ כְּבוֹד ה' וְעַל יְדֵי זֶה עִקַּר תִּקּוּנָם..

בִּמְקוֹם קִבְרֵי הַצַּדִּיקִים אֲמִתִּיִּים שֶׁשָּׁם כְּבוֹד ה' שׁוֹרֶה שָׁם עִקַּר הַתִּקּוּן, כִּי שָׁם זוֹכֶה שֶׁתִּכָּלֵל נַפְשׁוֹ בִּכְבוֹד ה' וְעַל יְדֵי זֶה זוֹכֶה לְהִתְפַּלֵּל עִם לֵב שָׁלֵם..

על פי ליקוטי הלכות, חושן משפט, ב' החובל בחברו ג' אות י'


קברי הצדיקים מועיל מאוד לתיקון השלם ולצאת מגלות הנפש

זֶהוּ בְּחִינַת עֹצֶם הַפְלָגַת מַעֲלַת קִבְרֵי הַצַּדִּיקִים, שֶׁמּוֹעִיל לְהָאָדָם מְאֹד לְתִקּוּן נַפְשׁוֹ לְהוֹצִיא אוֹתוֹ מִגָּלוּתוֹ הַכָּבֵד, דְּהַיְנוּ גָּלוּת הַנֶּפֶשׁ, שֶׁהוּא עִקַּר הַגָּלוּת, שֶׁהוּא בְּחִינַת גָּלוּת מִצְרַיִם שֶׁכּוֹלֵל כָּל הַגָּלֻיּוֹת בִּבְחִינַת וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת עַצְמוֹת יוֹסֵף עִמּוֹ, שֶׁעִקַּר גְּאֻלַּת מִצְרַיִם הָיָה עַל יְדֵי עַצְמוֹת יוֹסֵף שֶׁלְּקָחָם לְקָבְרָם בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל כִּי אֲרוֹנוֹ שֶׁל יוֹסֵף שֶׁנָּשְׂאוּ בְּעֵת יְצִיאַת מִצְרַיִם זֶהוּ בְּחִינַת קֶבֶר הַצַּדִּיק שֶׁעַל יְדֵי זֶה הָיָה עִקַּר גְּאֻלָּתָם.
ליקוטי הלכות, חושן משפט, ב' החובל בחברו ג' אות י"ג


הצדיק הגדול במעלה עוסק לאחר הסתלקותו להחזיר את העולם למוטב, כל אחד כפי שורש נשמתו ומקומו

וְזֶה בְּחִינַת מַעֲלַת הַנּוֹסְעִים וְהוֹלְכִים עַל קִבְרֵי צַדִּיקִים אֲמִתִּיִּים, כִּי הַצַּדִּיק שֶׁעָסַק כָּל יָמָיו בְּתוֹרַת חֶסֶד, דְּהַיְנוּ שֶׁלָּמַד תּוֹרָה עַל מְנָת לְלַמְּדָהּ, דְּהַיְנוּ שֶׁהָיָה עוֹסֵק בַּתּוֹרָה עַד שֶׁהָיָה מְעוֹרֵר שָׁרְשֵׁי נַפְשׁוֹת יִשְׂרָאֵל שֶׁבַּתּוֹרָה, שֶׁעַל יְדֵי זֶה, רַבִּים הֵשִׁיב מֵעָווֹן וְהִגְדִּיל כְּבוֹד ה' יִתְבָּרַךְ וְכוּ' כַּנַּ"ל.

זֶה הַצַּדִּיק אֲפִלּוּ כְּשֶׁנִּסְתַּלֵּק, עֲדַיִן הוּא עוֹסֵק בָּזֶה לְהַחֲזִיר כָּל הָעוֹלָם לְמוּטָב עַל יְדֵי שֶׁמַּמְשִׁיךְ עַל כָּל אֶחָד הֶאָרָה מִשֹּׁרֶשׁ נִשְׁמָתוֹ שֶׁבַּתּוֹרָה..

אֲבָל אֵלּוּ הַצַּדִּיקִים הַגְּדוֹלִים מֵחֲמַת אַהֲבָתָם אֶת יִשְׂרָאֵל, וְכָל יְמֵיהֶם מָסְרוּ נַפְשָׁם בִּשְׁבִילָם לְהָבִיא לָהֶם הֶאָרָה מִשֹּׁרֶשׁ נִשְׁמוֹתֵיהֶם, עַל כֵּן גַּם עַתָּה אַחֲרֵי הִסְתַּלְּקוּתָם, אֵינָם מַנִּיחִים שֶׁיִּסְתַּלֵּק אוֹר שֹׁרֶשׁ הַתּוֹרָה עִמָּם לְגַמְרֵי רַק הֵם עוֹסְקִים גַּם לְאַחַר הִסְתַּלְּקוּתָם לְהַמְשִׁיךְ וּלְהָאִיר בְּיִשְׂרָאֵל בְּכָל אֶחָד וְאֶחָד הֶאָרָה מִשֹּׁרֶשׁ נִשְׁמָתוֹ שֶׁבַּתּוֹרָה. כִּי כָּל הַתּוֹרָה שֶׁהִיא כְּלַל נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל כְּלוּלָה בְּנֶפֶשׁ הַצַּדִּיק כַּיָּדוּעַ.

וְעִקַּר גְּדֻלַּת מַעֲלַת הַצַּדִּיק הִוא שֶׁאֲפִלּוּ כְּשֶׁנִּסְתַּלֵּק לְמַעְלָה לְמַעְלָה לְמָקוֹם שֶׁנִּסְתַּלֵּק, יִהְיֶה לְמַטָּה גַּם כֵּן לְהַמְשִׁיךְ הֶאָרָה לְכָל דָּרֵי מַטָּה, כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר בְּהַתּוֹרָה כִּי מְרַחֲמָם יְנַהֲגֵם (בְּלִקּוּטֵי תִּנְיָנָא סִימָן ז, עַיֵּן שָׁם).

כִּי הֶאָרַת נֶפֶשׁ הַצַּדִּיק נִשְׁאֶרֶת עַל קִבְרוֹ הַקָּדוֹשׁ וּמְאִירָה בְּכָל הָעוֹלַם הָעֲשִׂיָּה, כַּמְבֹאָר בְּכִתְבֵי הָאֲרִ"י זַ"ל.

נִמְצָא, כְּשֶׁבָּאִים עַל קִבְרוֹ שֶׁשָּׁם הֶאָרַת נַפְשׁוֹ שֶׁנִּסְתַּלְּקָה לְשָׁם עִם כָּל הַתּוֹרָה שֶׁעָסַק בָּהּ כָּל יָמָיו לְלַמֵּד לַאֲחֵרִים עַל יְדֵי שֶׁהָיָה מְעוֹרֵר בְּתוֹרָתוֹ שָׁרְשֵׁי נִשְׁמוֹת יִשְׂרָאֵל שֶׁבַּתּוֹרָה, כְּשֶׁבָּאִים לְשָׁם מַמְשִׁיכִים עַל עַצְמוֹ הֶאָרָה מִשֹּׁרֶשׁ נִשְׁמָתוֹ שֶׁבַּתּוֹרָה, כִּי שָׁם כְּלוּלִים כָּל נַפְשׁוֹת יִשְׂרָאֵל שֶׁשָּׁרְשָׁם בַּתּוֹרָה וְכַנַּ"ל. שֶׁעַל יְדֵי זֶה חוֹזְרִים לְמוּטָב כַּנַּ"ל.
ליקוטי הלכות אורח חיים ב' בציעת הפת ה' אות ל'


אפילו אם נפל כל כך והוא בין שיני הס"מ יכול הצדיק הגדול להוציאו

וְזֶה בְּחִינַת גֹּדֶל מַעֲלַת הַהֲלִיכָה עַד קִבְרֵי הַצַּדִּיקִים הַקְּדוֹשִׁים לְהִתְפַּלֵּל שָׁם, כִּי שָׁם עִקַּר הַתִּקּוּן שֶׁל כָּל אֶחָד שֶׁיּוּכַל לָצֵאת מִמָּקוֹם שֶׁנָּפַל שָׁם. אֲפִלּוּ אִם הוּא בֵּין שִׁנֵּי הַס"ם יָכוֹל הַצַּדִּיק הַגָּדוֹל לְהוֹצִיאוֹ מִשָּׁם כְּשֶׁבָּאִין עַל קִבְרוֹ הַקָּדוֹשׁ, כִּי גְּדוֹלִים הַצַּדִּיקִים בְּמִיתָתָן יוֹתֵר מִבְּחַיֵּיהֶן.

וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב, וְשַׁבֵּחַ אֲנִי אֶת הַמֵּתִים שֶׁכְּבָר מֵתוּ וְכוּ'. כִּי מִיתַת הַצַּדִּיק הַגָּדוֹל גָּבֹהַּ וְנַעֲלָה וְנִשְׂגָּב מְאֹד. וְאָז דַּיְקָא מִתְגַּבֵּר בְּכָל כֹּחוֹ לִגְמֹר מַה שֶּׁצָּרִיךְ לִגְמֹר.
ליקוטי הלכות אורח חיים ג' חול המועד ד' סעיף י"ד


השתטחות על קברי הצדיקים הוא דבר גדול מאד ומועיל לתשובה מאד מאד.

וְעַל כֵּן הוּא דָּבָר גָּדוֹל מְאֹד מְאֹד לְהַרְבּוֹת לֵילֵךְ עַל קִבְרֵי צַדִּיקִים הָאֲמִתִּיִּים..

וְעַל יְדֵי שֶׁכָּל אֶחָד בָּא עַל קֶבֶר הַצַדִּיק הָאֱמֶת, עַל יְדֵי בְּכִיָּתוֹ וּתְפִלָּתוֹ שֶׁמִּתְפַּלֵּל וּמִתְחַנֵּן שָׁם, עַל יְדֵי זֶה חוֹזֵר וּמְעוֹרֵר בְּיוֹתֵר נִשְׁמַת הַצַּדִּיק הָאֱמֶת וּמֵאִיר בְּיוֹתֵר לְמַטָּה בְּזֶה הָעוֹלָם הַגַּשְׁמִי, כִּי צַדִּיקַיָּא שְׁכִיחֵי יַתִּיר בְּהַאי עָלְמָא בָּתַר דְּאִסְתַּלָּקוּ (הצדיקים מצויים בעולם הזה ביותר לאחר הסתלקותם)..
ליקוטי הלכות יורה דעה א הלכות קרחה וכתבת קעקע ג' סעיף ד'


על ידי שכל אחד הולך ונוסע ממקומו אל הצדִיק, על ידי זה הוא מעלה את מקומו, לבחינת מקומו של עולם

וְזֶה בְּחִינַת מַה שֶּׁנּוֹסְעִין עַל רֹאשׁ הַשָּׁנָה לְצַדִּיקִים. כִּי עַל יְדֵי הַהֲלִיכָה וְהַנְּסִיעָה שֶׁכָּל אֶחָד הוֹלֵךְ וְנוֹסֵעַ מִמְּקוֹמוֹ לְהַצַּדִּיק, עַל יְדֵי זֶה מַעֲלֶה מְקוֹמוֹ, לִבְחִינַת מְקוֹמוֹ שֶׁל עוֹלָם שֶׁהוּא הַצַּדִּיק, כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר שָׁם בִּבְחִינַת "וְכִסֵּא כָבוֹד יַנְחִלֵם" וְכוּ'.

וְזֶהוּ בְּחִינַת מַה שֶּׁנּוֹסְעִין וְהוֹלְכִין עַל קִבְרֵי צַדִּיקִים, בִּפְרָט קֹדֶם רֹאשׁ הַשָּׁנָה, כִּי בְּמָקוֹם שֶׁשּׁוֹכֵב הַצַּדִּיק הוּא בְּחִינַת 'אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל', וְשָׁם הוּא מְקוֹמוֹ שֶׁל עוֹלָם, כִּי שָׁם מְנוּחַת הַצַּדִּיק, בִּבְחִינַת (ישעיה נז, ב) "יָבֹא שָׁלוֹם יָנוּחוּ עַל מִשְׁכְּבוֹתָם".

וְעִקַּר מְנוּחַת הַצַּדִּיק הוּא כְּשֶׁמְּקֻשָּׁר וְנִכְלָל בִּבְחִינַת 'כִּסֵּא הַכָּבוֹד', בְּחִינַת 'מְקוֹמוֹ שֶׁל עוֹלָם', שֶׁשָּׁם עִקַּר הַמְנוּחָה וְהַנַּחֲלָה כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן שָׁם בִּמְקוֹם גְּנִיזַת הַצַּדִּיק זוֹכֶה כָּל אֶחָד שֶׁיְּרַחֲמוּ עָלָיו מִלְּמַעְלָה וְיָדוּנוּ אוֹתוֹ לְכַף זְכוּת עַל-יְדֵי בְּחִינַת 'מְקוֹמוֹ שֶׁל עוֹלָם' וְכוּ', וְכַנַּ"ל.
ליקוטי הלכות חושן משפט א' שלוחין ד' אות י״ג.


במקום קבורת הצדיק כל אחד יכול להתחיל לשוב לה' יתברך מראשית

בִּמְקוֹם קְבוּרַת הַצַּדִּיק שֶׁהוּא בְּחִינַת מֹשֶׁה, בְּחִינַת “שָׁם חֶלְקַת מְחֹקֵק סָפוּן שָׁם”, יָכוֹל כָּל אֶחָד לִרְאוֹת הָרֵאשִׁית שֶׁלּוֹ, הַיְנוּ בְּחִינַת הַהַתְחָלָה וְהָרֵאשִׁית שֶׁהוּא צָרִיךְ לְהַתְחִיל לָשׁוּב לַה’ יִתְבָּרַךְ, מֵחֲמַת שֶׁשָּׁם כָּל הַמְּקוֹמוֹת שֶׁל כָּל אֶחָד שֶׁהֵם בְּחִינַת הַהַתְחָלָה וְהָרֵאשִׁית שֶׁל כָּל אֶחָד..
ליקוטי הלכות יורה דעה ב הלכות ערלה ד' סעיף ח'


על ידי השתטחות על קברי צדיקים אמיתיים זוכין לתשובה בחינת התדבקות רוחא ברוחא ונעשה אויר הנח והזך

וְזֶה בְּחִינַת הִשְׁתַּטְּחוּת עַל קִבְרֵי הַצַּדִּיקִים הָאֲמִתִּיִּים שֶׁהוּא דָּבָר גָּדוֹל מְאֹד, כִּי זוֹכִין לִתְשׁוּבָה עַל יְדֵי זֶה, כִּי כְּשֶׁמִּשְׁתַּטֵּחַ עַל קֶבֶר הַצַּדִּיק הָאֱמֶת זֶה בְּחִינַת ‘אִתְדַּבְּקוּת רוּחָא בְּרוּחָא’ (כַּמּוּבָא בְּכִתְבֵי הָאֲרִ”י זַ”ל) שֶׁזֶּה עִקַּר כַּוָּנוֹת הַהִשְׁתַּטְּחוּת עַל קִבְרֵי צַדִּיקִים לְאִתְדַּבְּקָא רוּחָא בְּרוּחַ הַצַּדִּיק. וְעַל יְדֵי זֶה נַעֲשֶׂה בְּחִינַת אֲוִיר הַנָּח וְהַזַּךְ כַּנַּ”ל..
ליקוטי הלכות יורה דעה א חלב ודם ג' – ז'


מעלת הצדקה וסגולת לימוד תורת הצדיק על קברו

וְזֶהוּ בְּחִינַת מַה שֶּׁצְּרִיכִין לֵילֵךְ עַל קִבְרֵי הַצַּדִּיקִים, כִּי בִּמְקוֹם קִבְרֵיהֶם הַקְּדוֹשִׁים שֶׁשָּׁם מֵאִיר רְשִׁימוּ שֶׁל נַפְשָׁם הַקְּדוֹשָׁה, בְּוַדַּאי שָׁם הוּא בְּחִינַת אֲוִיר הַנָּח וְהַזַּךְ בְּיוֹתֵר וְכַנַּ”ל.

מעלת וסגולת הצדקה על קבר הצדיק להיכלל בהאויר הנך והזך שעל קברו

וְעַל כֵּן צִוָּה רַבֵּינוּ זַ”ל (שִׂיחוֹת הָרַ”ן קמ"א) לִתֵּן צְדָקָה קֹדֶם שֶׁבָּאִים עַל קִבְרוֹ. וְכֵן נוֹהֲגִין כָּל יִשְׂרָאֵל שֶׁמַּרְבִּין בִּצְדָקָה כְּשֶׁהוֹלְכִין עַל קִבְרֵי הַצַּדִּיקִים, כִּי צְדָקָה מְסֻגָּל לְהַמְשִׁיךְ אֲוִיר הַנָּח וְהַזַּךְ וְאָז זוֹכִין לְהִכָּלֵל הָאֲוִיר הַנָּח וְהַזַּךְ שֶׁעַל קִבְרוֹ, שֶׁנִּמְשָׁךְ מִנַּפְשׁוֹ שֶׁהִיא גַּם כֵּן בְּחִינַת אֲוִיר רוּחָנִי וְעֶלְיוֹן מְאֹד.

וְעַל יְדֵי זֶה זוֹכֶה לִשְׁמֹעַ קוֹל דִּבְרֵי הַצַּדִּיק הָאֱמֶת הַזֶּה כָּל מַה שֶּׁדִּבֵּר כָּל יָמָיו, שֶׁכָּל דִּבּוּרָיו הָיָה לְהַמְשִׁיךְ אֱמוּנָה בָּעוֹלָם, וְעַל יְדֵי זֶה נִזְכָּר הַטּוֹב שֶׁבּוֹ וְחוֹזֵר לְמַעֲלָתוֹ. וְעַל כֵּן טוֹב לִלְמֹד שָׁם עַל קֶבֶר הַצַּדִּיק מֵחִדּוּשֵׁי תּוֹרָתוֹ שֶׁחִדֵּשׁ, וְכֵן נוֹהֲגִין בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל שֶׁעַל כָּל קֶבֶר שֶׁל כָּל תַּנָּא אוֹ נָבִיא אוֹמְרִים אֵיזֶה פְּסוּקִים אוֹ מַאֲמָרִים שֶׁל אוֹתוֹ הַנָּבִיא אוֹ הַתַּנָּא.
ליקוטי הלכות יורה דעה א' סימני בהמה וחיה טהורה ד' – ו'


אולי יעניין אתכם גם להרחיב על מעלת ההשתטחות על קברו של הצדיק ולמה נוסעים לאומן

למה נוסעים לאומן? מעלת ההשתטחות והתפילה בקברי צדיקים
למה נוסעים לאומן? אמירת התיקון הכללי בציון רבנו
למה נוסעים לאומן לפני גיל 7
לתרום לציון רבי נחמן מברסלב באומן, צדקה לצדיק, צדקה לאומן, צדקה לברסלב, תרומה לצדיק, תרומה לציון, תרומה לברסלב, תרומות לברסלב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים נבחרים

אזהרת כשרות באוקראינה וברחבי אירופה

אזהרת כשרות באוקראינה

אזהרת כשרות באוקראינה וברחבי אירופה • זייפני כשרות נוכלים מנצלים בערמה יהודים שומרי כשרות בעקבות הישנות

להמשך קריאה »
לתרום לציון רבי נחמן מברסלב באומן, צדקה לצדיק, צדקה לאומן, צדקה לברסלב, תרומה לצדיק, תרומה לציון, תרומה לברסלב, תרומות לברסלב
לתרום לציון רבי נחמן מברסלב באומן, צדקה לצדיק, צדקה לאומן, צדקה לברסלב, תרומה לצדיק, תרומה לציון, תרומה לברסלב, תרומות לברסלב
לתרום לציון רבי נחמן מברסלב באומן, צדקה לצדיק, צדקה לאומן, צדקה לברסלב, תרומה לצדיק, תרומה לציון, תרומה לברסלב, תרומות לברסלב
לתרום לציון רבי נחמן מברסלב באומן, צדקה לצדיק, צדקה לאומן, צדקה לברסלב, תרומה לצדיק, תרומה לציון, תרומה לברסלב, תרומות לברסלב
לתרום לציון רבי נחמן מברסלב באומן, צדקה לצדיק, צדקה לאומן, צדקה לברסלב, תרומה לצדיק, תרומה לציון, תרומה לברסלב, תרומות לברסלב
לתרום לציון רבי נחמן מברסלב באומן, צדקה לצדיק, צדקה לאומן, צדקה לברסלב, תרומה לצדיק, תרומה לציון, תרומה לברסלב, תרומות לברסלב
לתרום לציון רבי נחמן מברסלב באומן, צדקה לצדיק, צדקה לאומן, צדקה לברסלב, תרומה לצדיק, תרומה לציון, תרומה לברסלב, תרומות לברסלב

נושאים קשורים

לתרום לציון רבי נחמן מברסלב באומן, צדקה לצדיק, צדקה לאומן, צדקה לברסלב, תרומה לצדיק, תרומה לציון, תרומה לברסלב, תרומות לברסלב
error: אופס ... התוכן מוגן בזכויות יוצרים !!!